Moet een kind leren hoe het moet spelen?

Wanneer we de tijd nemen om ons kindje te observeren, zien we hoezeer het bezig is. Met grote ogen bekijkt het alles om zich heen en misschien blijft zijn blik op een voorwerp rusten. Als het een ander mens ziet, kijkt het in zijn gezicht en probeert het de gezichtsuitdrukkingen te imiteren. Zodra het wat groter is, grijpt het om zich heen om dingen te ervaren en te voelen. En er komt een moment dat uw kleintje eerst aan zijn eten ruikt en het met de handjes betast, voordat het het in zijn mondje stopt. Al deze dingen zijn vormen van spelen.

Een baby doet niets anders dan spelen, want spelenderwijs ontdekt hij de wereld om zich heen. Vaardigheden worden al spelend geleerd en uitgebreid. Uw kindje hoeft daarom niet te leren hoe het moet spelen. Het is vanaf de geboorte al nieuwsgierig en avontuurlijk. Hoe het spelen is ontwikkeld, hangt af van het temperament en de interesses van een kind. De omgeving heeft hier wel invloed op, maar het wordt toch voor een groot deel door de persoonlijkheid bepaald.

Ouders hoeven hun baby daarom niet te leren spelen. Veel belangrijker is het, baby’s en kinderen niet bij hun spel te storen of af te leiden en hen de ruimte te geven om dingen te onderzoeken: laat kinderen zelf hun speelgoed ontdekken en de verschillende functies ervan uitproberen. Met de handjes en de mond betasten ze het uitvoerig en onderzoeken ze de eigenschappen ervan. We hoeven de functies van speelgoed niet te laten zien en we hoeven niet uit te leggen hoe doordacht ontwikkeld speelgoed werkt, maar kunnen erop vertrouwen dat ons kind dit zelf ontdekt.

hout rolspeelgoed visueel spiraaleffect

Baby’s willen zelf de wereld verkennen

Kinderen die zelf hun speelgoed kunnen onderzoeken, doen dat met al hun zintuigen en leren zo met hoofd, hart en handen. Ze moeten zelf kunnen ervaren hoe het is om zelf iets te doen: kinderen vinden het leuk om zelf dingen te maken en uit te vinden wat er bij positieve ervaringen nou precies voor dat geluksgevoel zorgt. Hierdoor wordt nieuw opgedane kennis verdiept en de weg vrijgemaakt om nieuwe positieve ervaringen op te doen. Kinderen leren zo van begin af aan om open te staan voor nieuwe uitdagingen. Wanneer we ze vanaf de babytijd zelf laten spelen en ontdekken, profiteren ze daar later enorm van. Onze belangrijkste taak is de juiste speelomstandigheden te creëren, bijvoorbeeld door het uitkiezen van het speelgoed en de materialen, zodat onze kinderen maximaal de ruimte hebben om speelgoed met al hun zintuigen te ontdekken.

Dit artikel is geschreven door onze gastauteur Susanne Mierau. Ze is moeder van drie kinderen, heeft een studie pedagogiek (afstudeerrichting ontwikkeling en opvoeding van kinderen van 0 t/m 6 jaar) afgerond en is gezinsbegeleidster, uitgeefster van het onlinetijdschrift geborgen-wachsen.de en schrijfster van praktische handleidingen over het leven met baby’s en kleine kinderen.

Dit vindt u wellicht ook interessant:

Hoe ziet het perfecte cadeau voor kleine kinderen eruit?

Voor een verjaardag, Pasen, Sinterklaas of Kerstmis: het is niet eenvoudig om het juiste cadeau te vinden voor een peuter of kleuter. Het aanbod is zeer gevarieerd, maar ook onoverzichtelijk. Het beste is speelgoed dat niet alleen leuk is, maar de ontwikkeling van het kind ook zo goed mogelijk stimuleert. Let daarop bij het maken [...]

Help, mijn kind heeft een driftbui

Vroeg of laat belandt ieder kind in een opstandige fase. Meestal vindt deze fase plaats tussen het tweede en derde jaar. Een plotselinge driftbui kan dan overal en op elk moment plaatsvinden. Hoe moeten ouders reageren op een opstandig kind en waarop moeten ze voorbereid zijn? Waarom krijgen peuters driftbuien? Voordat ze drie jaar oud [...]

Zo maakt u uw huis kindvriendelijk

Nog voor hun baby begint te kruipen moeten ouders hun eigen huis grondig onderzoeken op mogelijke bronnen van gevaar. Hier leest u welke gevaren er in elke kamer op de loer liggen en hoe u de nodige voorzorgsmaatregelen kunt treffen. Hoe leuk het ook is als kinderen mobiel worden en hun omgeving beginnen te verkennen: [...]